Michelle Broberg

Direktlänk till inlägg 18 april 2012

A - Anorexia

Av Michelle ♡ - 18 april 2012 13:19

Som första ämne i alfabetet skulle jag vela prata lite om Anorexia, en sjukdom som gör att du inte kan äta eller dricka och bara blir smalare och smalare. Denna sjukdom är vanligast hos det kvinnliga könet då de oftast svälter sig själva för att bli smala och då får Anorexia. Omkring 35% av de som får anorexia är vuxna medans det endast är omkring 1% som är mellan 12 och 25 år, och av dessa procent är 10% av det manliga könet. Omkring 15% dör direkt eller indirekt av sjukdomen, antingen via självmord eller svält. Sjukdomen kan även leda till en rad medicinska problem såsom osteoporos, hjärtproblem och infertilitet. Dessutom är det bland anorektiker vanligt med andra psykiatriska problem som t ex depression. Anorexia leder ofta till påtagliga sociala problem och svårigheter i relationer och familjelivet. 

Anorexia är till viss del ärftligt betingat. Tvillingstudier har visat att det finns ärftliga faktorer, även om det fortfarande är oklart vad det är som ärvs. Sannolikheten att drabbas av anorexi om man är tvåäggstvilling och har ett sjukt syskon är 8 %, risken ökar till 50% om syskonet är enäggstvilling.

Anorexia förekommer i lika stor utsträckning i alla länder och kulturer. 


Källa: http://web4health.info/sv/answers/ed-dia-anorexia-character.htm



Jag själv hade Anorexia för 4 år sedan i höst, därav har min ätstörning kommit. Hade det inte varit för att jag fick denna sjukdom skulle jag nu vara överviktig då jag gick ner 10 kg på 3 veckor, vilket var helt sjukt. Detta är självklart inget jag rekomenderar, för om ni läser texten ovan ser ni att det är väldigt riskfyllt och i princip hälfen av de som får anorexia dör direkt av sjukdomen eller av att dom helt enkelt svälter sig själva till döds. Jag fick denna sjukdom på grund av att jag hade legat sjuk i 3 veckor och bara ätit hallonkräm, bröd och druckit vatten. Det är klart att man får denna sjukdom om man inte äter ordentligt, så därför vill jag uppmana er att äta mat, för detta är ett elende ni inte vill kämpa er igenom! Jag vill kunna äta, precis som alla andra runt omkring mig, men min ätstörning hindrar mig, jag mår dåligt av att få i mig mat (vilket inte är normalt). Jag vet inte hur många gånger jag brast ut i gråt bara för att jag inte kan äta. Att inte få i sig tillräckligt med mat skakar om ditt humör och dina hormoner, du riskerar att konstant vara deprimerad, få väldigt oregelbunden mens (eller i värre fall bli av med den helt), att bli steril till och med. Det är inget man frivilligt utsätter sin kropp för, så få inga ideér! 

Har du Anorexia kan du inte se hur smal du är, du ser dig själv som tjock och gör allt för att fortsätta gå ner i vikt tills du dör.

Tänkte visa hur jag ser ut, och ja, jag skämms över att lägga upp denna bild på min kropp, men nu ser ni alla hur min kroppshållning ser ut. Jag ser mig som tjock och anser att jag måste gå ner i vikt, men ALLA som har sett min kropp säger att jag är smal och har en riktigt vacker figur, och många tjejer säger att dom är avundsjuka, både de som är tjockare än mig, och SMALARE. De som är sådär supersmala och inser det är inte nöjda med sin kropp, för det är inte fint att vara som ett sklett. 

 

För att ni ska förstå lättare lägger jag upp en bild på hur jag ser migsjälv i spegeln, och hur personen brevid ser mig. 

 

Såhär ser en anorektikers bild ut, i verkliga livet är dom supersmala men när de ser sig i spegeln är de mulliga (som jag tycker är sjukt gulligt).   


Hoppas ni iaf förstått något av vad jag sagt och vill ge som budskap! 

Kom ihåg:Ät ordentligt och ta hand om din vackra kropp!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Michelle ♡ - 3 juni 2012 00:18

Hey guys! Som ni märkt har jag varit totalt off här, och det beror på att jag fixat med min nya blogg som jag numera är tillgänglig på! Alltså kommer jag inte skriva eller så här, så om ni fortfarande vill läsa min blogg får ni klicka er in precis ...

Av Michelle ♡ - 29 maj 2012 15:49

Nu tänker ni säkert: Åh nej, ska hon skriva en hel bok om en person igen?  Svaret är att nej, det ska jag inte, men jag är ärligt talat helt betagen av denna kille! Han är inte som alla de andra som deltog i Eurovision, han stack liksom ut och var ...

Av Michelle ♡ - 29 maj 2012 13:04

Hej! Tänkte att jag skulle lägga upp lite bilder från gårdagen då jag var på ett ställe vid namn "Smedsgården - Häst och Vila"! Har varit där förut förra och förrförra sommaren, man får åka dit och hjälpa till på gården, ta hand om djuren, rida, gosa...

Av Michelle ♡ - 27 maj 2012 19:29

Tänkte slänga in lite bilder jag tog i gräfsnäs idag, so here we go:                                               Och så får ni se mina kläder jag köpte, skjortan hade jag på mig idag (med shortsen jag sytt om) och t-shirten...

Av Michelle ♡ - 27 maj 2012 11:40


Grattis på mors dag alla mödrar! Hoppas ni alla får en finfin dag!  Jag gjorde ju en sak i fredags, och nu ska ni få resultatet, och det får ni genom att klicka på bilden här under!        Nu ska jag snart iväg och grilla och ha det mys me...

Om mig:

 

 

Hej! Jag är en Bisexuell, kristen, scenecore tjej som vill visa världen att även kristna har synder och att en kristen är lika mycket människa som en muslim, jude, buddhist eller satanist! I min blogg kan ni läsa om det mitt hjärta brinner väldigt starkt för; Foto, Kläder, Design, pojkvännen, musik och Jesus! Jag kämpar mig genom livet i en liten by där man blir utstött lätt om man sticker ut ur mängden. Jag går första året på IM där jag läser upp mina betyg för att sedan kunna söka in på en kläddesign-linje. Jag är ett stort fan av det tyska bandet Tokio Hotel och den svenska sångaren Kapten Röd. Min största önskan i livet är att få träffa dessa fyra härliga killar, men jag har även ett väldigt starkt band till Delfiner! 

Om ni vill veta något, eller bara rent av säga något, kan ni skicka ett mejl, min e-post har ni stående på min header!

 

 

 

 

 

       Puss&Kram!    

Ställ en fråga sötnötter!

1 besvarad fråga

Få kontakt med mig här:

Kategorier:

Senaste inläggen

Arkiv

Veckans bild:

     

       Regular Show      

Checka mina vänner också vettja!

 

  

 

 

 


Ovido - Quiz & Flashcards